Arqueologia informàtica: disseny i implementació d’una calculadora tipus Leibniz amb Scratch

Calculadora mecànica tipus Leibniz amb Scratch

Salvador Pérez Heras

Nova secció del museu en la qual s’inclou una simulació de la calculadora mecànica Schubert per així aprendre el seu funcionament i les seues parts.

Aquesta calculadora ha sigut implementada a través del llenguatge de programació Scratch, on es poden realitzar tot tipus d’aplicacions amb un codi obert i accessible per a tot el qui ho desitge i inclús modificar aquestes aplicacions. Prèviament, s’han dut a terme tasques d’estudi per conèixer amb més profunditat aquesta calculadora i d’altres paregudes.

Història

La calculadora mecànica Schubert es va crear als anys 50 del segle XX. El seu nom prové del seu inventor Emil Schubert (1883-1952). Després de fracassar amb la seua primera empresa, al 1938 va fundar una nova firma amb el seu nom. Mentre va durar la II Guerra Mundial, la companyia va començar a fabricar aquesta calculadora fins finals dels anys 60.

Aquesta màquina conté el famós Stepped Reckoner (tambor escalonat) heretat del famós filòsof i matemàtic Gottfried Wilhelm Leibniz. Aquest dispositiu ha sigut utilitzat per la majoria de les calculadores mecàniques ja que, a més de realitzar adicions i sustraccions, també podia multiplicar, dividir i traure arrels quadrades.

Instruccions

  1. Presionar la bandera verda per a començar l’aplicació.
  2. Pulsar la pantalla per a passar la portada y llegir les intruccions.

Per a accedir a la pàgina de la calculadora en la web de Scratch anar al següent enllaç –> Schubert

Vídeo del funcionament de la calculadora

En aquest punt es va a mostrar un vídeo de l’us d’una calculadora mecànica que ha sigut cedida pel Museu d’Informàtica per a la seua divulgació. Es tracta d’una calculadora mecànica Minerva, fabricada a Espanya.

Creador de la calculadora: Salvador Pérez Heras

Tutor: Xavier Molero Prieto