Disseny i implementació d’un Aritmómetre amb Scratch

Salvador Piris López

L’aritmòmetre de Thomas de Colmar (1784-1870) té un lloc establert fermament en la història de la computació. Nombrosos historiadors que examinen el càlcul del segle XIX afirmen la importància del dispositiu de Thomas.

Thomas de Colmar

Charles Xavier Thomas de Colmar, inventor i creador de l’aritmòmetre.

Tanmateix, l’aritmòmetre no va ser la primera màquina que realitzava les quatre operacions aritmètiques bàsiques de suma, resta, multiplicació i divisió. Màquines anteriors, com les de Hahn i Müller havien aconseguit aquest nivell de funcionalitat en el segle XVIII. Però les virtuts implícites de l’aritmòmetre són evidents: la màquina era sòlida, fiable i exitosa, un producte industrial fabricat en quantitat.

No obstant això, des de la invenció de la màquina a l’any 1820 i el seu establiment com un instrument de càlcul van transcórrer quasi 50 anys. Com a conseqüència de les imperfeccions aparegudes en els primers models i de la inexistència del mercat, els seus inicis van ser lents. Des de 1821 fins 1865, és a dir, durant més de 40 anys, sols es van vendre 500 màquines. En canvi, de 1865 a 1878, la venda va aconseguir més de mil màquines, de les quals aproximadament el 30% eren màquines de 6 xifres; el 60% màquines de 8 xifres i el 10% màquines de 10 xifres.

Una part important d’aquesta producció (al voltant d’un 60%) anava destinada a l’estranger, on per altra banda, nombroses còpies es fabricaven a Alemanya i Anglaterra.

Aritmómetro

Gran part dels exemplars que existiren de l’aritmòmetre sobreviuen en moltes col•leccions públiques y privades.

Pel que fa a la implementació d’aquest programa s’ha decidit la utilització de Scratch, ja que és una plataforma molt desenvolupada, té un gran component social que la caracteritza i fomenta el treball col•laboratiu mitjançant l’opció de compartir codi.

A continuació es presenta l’aplicació de l’aritmòmetre implementat en Scratch així com un videotutorial en el qual s’explica com es realitzen les diverses operacions aritmètiques que aquesta calculadora ofereix.

Videotutorial de l’aplicació de l’Aritmòmetre implementat en Scratch

Si es desitja consultar el codi de l’aplicació anteriorment mostrada a la web de Scratch, fer clic ací: ARITMÒMETRE

Creador de l’Aritmòmetro: Salvador Piris López
Tutor: Xavier Molero Prieto