El Museu d’Informàtica preserva l’edició espanyola del videojoc Space Crusade de Atari ST

La UNESCO explica que el concepte de preservació digital consistix en els processos destinats a garantir l’accessibilitat permanent dels objectes digitals, definint-la més en concret com el conjunt d’actuacions tècniques realitzades amb l’objectiu d’oferir una continuïtat als objectes del patrimoni digital durant el temps que es consideren necessaris, assenyalant “que la major amenaça per a la continuïtat digital és la desaparició dels mitjans d’accés”.

L’edició espanyola del videojoc Space Crusade de Atari ST, a càrrec de la companyia Dro Soft, és un programari que fins ara estava perdut i que, per tant, havia escapat a l’acció de les comunitats d’aficionats a la retroinformática, preocupades per recopilar tot este tipus de material i de posar-lo a la disposició del públic a través del concepte de preservació digital. En publicar el seu catàleg en el portal CERES del Ministeri de Cultura, era qüestió de temps que el Museu d’Informàtica rebera avís que, entre els seus fons museogràfics, comptava amb l’única còpia coneguda de l’edició original d’este videojoc, que es trobava sense preservar.

Després de l’experiència adquirida pel Museu d’Informàtica en la preservació i recuperació del patrimoni artístic digital de Jean Giraud (Moebius) per al certamen internacional Art Futura (https://www.upv.es/noticias-upv/noticia-14002-obra-inedita-d-es.html), el Museu estava preparat per a escometre per si mateix la tasca de preservar digitalment el material informàtic present en el suport físic corresponent, en este cas, un disquet de 3.5’’ de doble cara/densitat.

La preservació digital de l’edició espanyola del videojoc Space Crusade de Atari ST passava per realitzar una imatge del contingut del disquet i un escanejat del seu manual multisistema, usat també en les versions per a altres plataformes de 8 i 16 bits en les quals va ser distribuït, en les respectives comunitats dels quals tampoc es trobava preservat el manual en castellà. Després d’escanejar el manual, el distribuïm entre la comunitat; en la següent URL es poden veure els agraïments al Museu d’Informàtica per part de la comunitat espanyola de Amstrad, interessada a recopilar tot el catàleg de videojocs per a Amstrad editats al nostre país:

El procés per a preservar el disquet de Atari ST va requerir d’un procés un poc més complex que el d’escanejar el manual, però gràcies al treball en el projecte “Moebius” de l’any passat, el mètode tan sols requeria d’una xicoteta volta de rosca en tractar-se de programari comercial subjecte (com de fet està) a la possible existència d’alguna protecció anticòpia de l’època. Amb ajuda del maquinari anomenat “Greaseweazle”, vam llegir el disquet a nivell de flux magnètic creant un arxiu d’imatge digital en format .SCP (SuperCard Pro, un altre conegut maquinari de preservació) amb el qual constatem una protecció existent per grandària gran de pista mitjançant el programari AUFIT (Atari Universal Floppy-Disk Image Tool); no obstant això, actualment això no resulta un obstacle per a generar la imatge .STX necessària per al seu ús amb emuladors, oferint així difusió i accés universal a este videojoc i a l’obra artística que representa.

En breu, publicarem la imatge digital de l’edició espanyola de Space Crusade per a Atari ST, contactant amb les entitats responsables de mantindre els repositoris de videojocs Atari, i paral·lelament obrirem un espai en la nostra pàgina web per a allotjar este tipus de material.

Posted in Notícies del Museu.